Sistemul mixt este… așa o campanie contra sistemului electoral mixt

Două săptămâni în urmă, în 20 iulie 2017, parlamentul a votat sistemul mixt. A fost încălcată orice procedură, avertizare, recomandare, practică internațională, bun simț. Efectele acestui vot încă urmează să se manifeste și vor rezona, într-un fel sau altul, în următorii ani (fie abrogă, fie nu abrogă, consecințe vor fi).

Dar opinia mea despre ce s-a întâmplat și ce trebuie să facem, am expus-o fix aici. 

Cu o zi înainte, pe 19 iulie, noi, cu toții, abia vedeam proiectul de lege publicat. Nu am avut nici 24 de ore la dispoziție pentru a studia (probabil) cel mai controversat proiect de lege pe care mi-l amintesc votat de cel mai nelegitim Parlament pe care l-am avut (asta precis). Avizele comisiilor parlamentare au fost formale. Votul a durat 4 minute. Deputații nici din curiozitate nu au pus întrebări despre un proiect de lege ce îi vizează în cel mai direct mod. Doar asta e motiv suficient pentru abrogare imediată.

Dar, în sfârșit noi, cu toții, avem o claritate despre ce înseamnă sistemul lor mixt. Sintagma ”sistemul mixt” nu redă toate detaliile din spatele legii votate de ei. E o lozincă, în spatele căreia s-au plantat multe lucruri murdare (vezi sintagma ”Guvernare pro-Europeană”, de exemplu).

Totuși, după vot, e mai simplu să le explicăm oamenilor cum Parlamentul i-a mai călcat o dată în picioare. Toți cei 74 de oameni, inclusiv cei ”buni specialiști, oameni de treabă, etc”. Toți sunt complici la acest derapaj democratic. Toți ei au pus mai presus interesele unei persoane. Ei au timp să se răzgândească. Dacă sunt, într-adevăr ”oameni de treabă”. Iar noi avem o lună să discutăm cu lumea și să le explicăm cum vor fi furați la următoarele alegeri dacă nu-și abrogă legea lor cu sistemul mixt.

Pentru început, noi la CPR Moldova, am zis să explicăm principalele prevederi ale schimbării sistemului electoral printr-o campanie online. Poftiți aici toate imaginile.

20248336_666779120177561_7927467600498948879_o.png
Un efect al sistemului electoral mixt votat de Parlament este că poți deveni deputat cu doar 20% din voturi, atâta timp cât contracandidații tăi au adunat mai puțin. 
Cât de reprezentativ poate fi un asemenea Parlament? 
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20368880_667310483457758_9167159840897974891_o.png
Un alt efect al sistemului electoral mixt, votat de Parlament, este că aceeași persoană poate candida de două ori, în același scrutin electoral. Astfel, o persoană poate candida, în același timp, într-o circumscripție și poate figura pe o listă de partid.
Aceeași persoană poate câștiga două locuri într-un singur Parlament. Desigur, alegerile costă bani, iar dubla participare ar trebui să coste dublu, deci nu toți și-ar putea-o permite.
În condițiile în care finanțarea partidelor este total netransparentă în Republica Moldova, acest efect agravează problemele deja existente. Or, asta vine în contradicție cu promisiunea de a reseta clasa politică.
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20286731_667775300077943_3349129030620677292_o.png
În campania agresivă de promovare a votului uninominal, cetățenilor li s-a promis că, dacă nu vor fi satisfăcuți de munca deputatului, îl vor putea demite în orice moment. Deși experți au alertat despre imposibilitatea respectării acestei promisiuni, campania de promovare nu a fost corectată, promovând în continuare un mesaj fals.
Această prevedere, care a fost pentru unii susținători principalul argument pentru susținerea reformei electorale, a fost dată uitării în versiunea finală a proiectului.
Puținul suport de care se bucură sistemul mixt în rândul oamenilor este bazat pe câteva manipulări și asta este una din ele. Un politician care minte conștient, nu poate fi un politician cinstit și responsabil. 
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20369710_668435140011959_1563371400898607153_o.png
Constituirea circumscripțiilor uninominale este o provocare chiar și pentru democrațiile dezvoltate. Istoria ne învață că manipularea acestora, pentru a favoriza un candidat, practică cunoscută ca gerrymandering, este o tentație prea mare pentru cei de la putere, pentru a-i putea rezista. În cazul celor care au votat sistemul mixt și au ignorat pe parcurs îngrijorările partenerilor și societății civile dar și propriile angajamente, riscul manipulării crește exponențial. 
În condițiile actuale este foarte mult posibil că cei care vor candida, vor fi aceeași oameni care acum au în subordine instituțiile ce vor face circumscripțiile electorale, în baza unor criterii pe care încă nu le cunoaștem cu exactitate, deși legea a fost deja votată. 
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20451706_668843966637743_8337208537286201586_o.png
Introducerea sistemului mixt a adus încă o inovație în sistemul nostru de vot – certificatul de integritate. Înainte de a avea dreptul să candideze, o persoană trebuie să solicite așa-zisul ”certificat de integritate”, în condiții la moment suficient de neclare.
Știind cum funcționează practic toate autorizațiile din țara noastră, anticipăm riscul, ca acest certificat să fie utilizat drept un următor filtru, pe care unii candidați să îl treacă în regim automatizat, iar candidații incomozi să îl obțină ”conform procedurii”. 
În timp ce unii candidați vor pierde timp și energie luptând cu birocrația (subordonată unor politicieni), alții vor face campanie fără niciun impediment. Este doar un exemplu cum instituțiile statului pot fi utilizate în asigurarea unui scor electoral dorit. Asemenea obstacole, puse intenționat pentru a dezavantaja pe unii și a-i avantaja pe alții, rezultă în orice, numai nu în alegeri ”libere și corecte”. 
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20414182_669473539908119_781096590794917399_o
Problema traseismului politic nu este nouă în Moldova și este, probabil, unul din motive din care cetățenii nu au încredere în politicieni. 
Sistemul mixt, în forma în care se vrea implementat în Moldova, încurajează traseismul. Acest sistem electoral crează toate condițiile ca, în alegeri, persoana să se declare independent, pentru ca să se alăture unei anumite fracțiuni politice imediat după ce devine deputat. Cu 20% din voturi, fără să poți să îl dai afară, după cum ne amintim bine. 
Exemple de cum va lucra sistemul mixt în practică vedem în alegerile din Gagauzia, unde mai mulți independenți aderă, peste noapte, la un anumit partid (democrat). Deși este llibertatea fiecărui politician să adere la orice formațiune dorește, acesta nu trebuie încurajat, prin legile pe care le aprobăm, să își construiască strategia electorală pe manipularea alegătorului. 
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20452070_670225516499588_2258871808306201372_o.png
Sistemul mixt aprobat de Parlament afectează negativ votul tinerilor.
În situația în care fiecare votant este legat de circumscripția sa, iar unica metodă de a vota rămâne prezența la urne (votul electronic sau votul prin corespondență fiind inexistent în Moldova), este clar că sistemul mixt va descuraja participarea tinerilor și a persoanelor care nu trăiesc în localitatea unde își au oficial reședința.
***
Conform datelor statistice, în Republica Moldova, pe lîngă studenți, aprox. 200.000 de persoane lucrează și locuiesc de facto în alte localități decît cele de reședință.
***
Acest proiect de lege crează premize de a exclude o parte a societății în ziua votului, astfel încât unele voci să nu fie auzite. 
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20507639_670310523157754_5732626044136274049_o.png
Candidații-spoilere – există așa o profesie în politica moldovenească. Aceștia sunt candidații care intră într-o cursă electorală nu pentru a câștiga sau a-și promova ideile, ci pentru a-l ataca pe un anumit candidat și a curăța drumul pentru alt candidat. Sistemul mixt deschide noi oportunități pentru această profesie.
Să ne imaginăm cel mai incomod membru al opoziției care candidează într-o anumită circumscripție. Automat, acea circumscripție devine un teren de luptă unde sunt catapultați mai mulți candidați-spoilere. Este mult mai ușor să bulversezi o circumscripție de 50 de mii de oameni decât o țară întreagă cu povești cu sirieni, de exemplu.
În combinație cu atacurile permanente de la candidații cu ziua, care curăță drumul pentru un candidat comod, candidatul opoziției pierde, iar deputat devine cineva, pentru care votează doar 20% din alegători (dacă ne amintim de istorioarele pe care le-am arătat pe pagina noastră zilele trecute).
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20616843_671030436419096_7961178757332363948_o.png
În toate istorioarele pe care le-am postat aici explicând sistemul mixt, nu găsiți nici o femeie printre personaje. Acest fapt nu este întâmplător. 
Este demonstrat, că asemenea sisteme de vot dezavantajează femeile în politică. Legea aprobată de Parlament încearcă să compenseze acest dezavantaj prin metode birocratice, introducând încă o reglementare, cel mai probabil, declarativă, greu de implementat calitativ și care nu își va atinge scopul. 
Realitatea, demonstrată empiric în toate sistemele electorale similare, este că femeile sunt excluse din politică. Au fost făcute mai multe studii și cercetări care confirmă această teză, pe care însă nu le vom menționa aici, e subiect ce trebuie tratat separat.
Excluderea a jumate din populația unei țări este o decizie proastă pentru democrație. 
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

20545483_671434713045335_8547008007983524541_o.png
Votul diasporei este mai greu de manipulat, motiv din care diaspora a fost supusă în ultimul timp unor atacuri din partea unor analiști. Rezultatul sistemului mixt – un vot în diasporă va valora mai puțin decât un vot de acasă. Iar asta lovește direct în reprezentativitate. 
Aproximativ 800 mii de cetățeni moldoveni sunt plecați din țară. Sistemul mixt le reduce dreptul de a alege și de a fi reprezentați în Parlament, pentru că în acest sistem, acești cetățeni vor avea un număr fix de deputați, iar numărul acesta va fi decis de autorități. 
Autoritățile care au votat sistemul mixt contrar voinței oamenilor, vor decide câți deputați ”merită” diaspora. 
Suntem o țară, din care 25% din oameni sunt plecați. Aceștia sunt oamenii noștri, ei participă la viața de zi cu zi a țării noastre, cel puțin finanțându-și familiile de aici – lucru ce ar trebui să fie responsabilitatea statului. Acești oameni au dreptul de a fi tratați la egal. 
Pentru o țară, în care 25% din cetățeni sunt în afara hotarelor ei, dar, teoretic, ar putea veni la vot, sistemul proporțional pe liste de partid este o opțiune imperativă – doar așa se asigură reprezentativitatea tuturor. 
Oferind diasporei un număr inferior de mandate, sistemul mixt înjumătățește votul diasporei. 
Pentru a evita efecte nefaste pentru democrația din țara noastră, Parlamentul trebuie să abroge noul sistem electoral de urgență.

 

 

 

Dați share, multiplicați-le, printați-le, faceți ce vreți. Principalul – vorbiți între voi, comunicați, dezbateți acest subiect (și altele, desigur). Principalul lor scop acum este să ne facă să ne resemnăm, să acceptăm realitatea pe care ne-au impus-o, să uităm încetul cu încetul. O idee, căreia, vă rog să îi interziceți accesul în capul vostru – ”că nimic nu s-a schimbat, că și până acum era fix așa”. Există o mulțime de date care arată că acest sistem va duce la derapaje serioase.

Chiar vrem să așteptăm următoarele alegeri să ne convingem și noi, așa cum s-au convins, doar în ultimii zece ani, doar în regiunea noastră, românii, ucrainenii, georgienii? De ce nu am lua în calcul greșelile multora înaintea noastră? 

PS: năvălim cu un like aici – https://www.facebook.com/CPRMoldova/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s